søvn

Gode sove råd til varme nætter

Du kender det sikkert godt – du kan ikke sove. Du vender og drejer dig i sengen, vender dynen og ryster puden, men ligemeget hjælper det. Mange sommernætter forløber på denne måde for mange mennesker når varmen for alvor kommer til Danmark, som den netop gør i disse dage. Men fortvivl ikke, du kan sagtens få en god nattesøvn ved få enkle tiltag.

Hvorfor sover vi dårligt i varmen?

søvnløsKroppen har brug for at gå lidt ned i temperatur og spare energi, når vi sover og netop dette har den svært ved i varme omgivelser.

Kroppen har to måder til at sænke temperaturen. Gennem sved og gennem en øget blodgennemstrømning tæt på huden, så blodet bliver kølet af. Men hvis temperaturen omkring kroppen er for høj, f.eks. et varmt soveværelse, kan vi ikke afgive varme ved at stråle den ud fra kroppen.

Så er der kun én temperaturregulerende mekanisme, vi kan tage i brug, og det er sved. Men at svede kræver rigtig meget energi, ligesom det er forstyrrende for vores søvn. Så længe kroppen bruger energi på at få temperaturen ned, slapper kroppen ikke  af og falder til ro.

Har solen skinnet og temperaturen sneget sig over 20 grader bliver luften i soveværelset hurtigt meget høj i løbet af dagen. Når luften i soveværelset er varm bliver møbler, gulve og vægge også opvarmet og de virker nærmest som varmekilder resten af natten. Kroppen skal derfor bruge flere ressourcer på at køle ned og dette forstyrrer søvnen. Udover varmen er det ofte også de lysere nætter, der forstyrrer vores søvn.

Gode sove råd

Man kan forholdvis enkelt og hurtigt gøre få ting, der giver en bedre søvn i sommervarmen. Vi har her listet en række af gode råd, der alle hjælper dig til en bedre søvn.

Sov med sommerdyne

Langt de fleste kan bedst lide fornemmelsen af at have en dyne over sig når de sover. Det er derfor en rigtig god ide at anskaffe sig en sommerdyne til de varmeste måneder om året. En sommerdyne giver dig den dejlige fornemmelse af at putte dig under noget, men da den kun er ca. halvt så tyk som en helårsdyne kan kroppen meget nemmere komme af med varmen. Du finder bl.a. et fint udvalg af sommerdyner her.

Køl soveværelset ned

Sørg for at lufte godt ud i soveværelset inden du skal sove. Det er ikke nok, at luften føles rar og kølig, da møblerne i dit soveværelse i løbet af den varme dag, har opsamlet masser af varme, som de i løbet af natten afgiver. Luft derfor ud længe, så møbler, gulve og ikke mindst sengen er helt afkølet. Luft evt. din dyne inden sengetid, så den er dejlig kølig.

Sov med åbne vinduer

Har du mulighed for at sove med åbne vinduer vil dette give en frisk luft i soveværelset hele natten. Vær dog opmærksom på hvor meget støj det medfører, da dette kan virke søvn forstyrrende.

Sov mørkt

Mørklægningsgardiner er en rigtig god løsning om sommeren, da de sørger for et dejligt mørkt soveværelse hele natten. Sørger du for at rulle dem for allerede om dagen holder de også en del af varmen ude, da solen ikke kan skinne direkte ind i soveværelset.

Køl kroppen ned

Det er især mave og hoved, der skal være koldt og ikke hænder og fødder, som mange fejlagtigt tror. Faktisk sover man dårligere hvis tæerne er kolde. Så drik et glas kold vand inden du går i seng. Tag et lunkent bad – ikke et iskoldt bad, da dette vil aktivere blodomløbet i kroppen og dermed skabe mere varme. Gå en rolig aftentur, hvor du ligeså stille køler kroppen ned.

Sov uden dyne

Drop dynen helt og sov kun med et lagen over dig – som de gør i sydeuropa. Sørg blot for at lagnet er i 100% bomuld, så kroppen kan ånde og fugten afledes væk fra kroppen.

Smid tøjet

Nattøjet skal helt af i sommervarmen også hos børnene. Sov kun i undertøj eller sov helt nøgen, så kroppen nemmere kan falde i temperatur.

Skift sengetøj ofte

Man afgiver normalt 1/2 liter væske om natten, men dette kan nemt være 1 liter på varme nætter. Så sørg for at skifte sengetøjet oftere om sommeren, så det ikke bliver ulækkert og klamt. Man sover bedre i rent frisk sengetøj. Sørg også for at vælge sengetøj og lagner i 100% bomuld eller hør, så kroppen kan komme af med fugten.

Sov udendørs

Har du mulighed for det, er vejen til en god søvn at sove i det fri. Her er der dejligt køligt hele natten. Dog bliver man ofte vække tidligt af lyset og fuglene, men kroppen behøver heller ikke så megen søvn om sommeren – faktisk op til en time mindre.

Skift topmadras

En gammel topmadras, der har mistet sin elasticitet suger ikke sveden så godt, ligesom du heller ikke ligger lige så godt. Køb en ny topmadras inden sommervarmen og vælg evt. en topmadras af latex eller en topmadras med ventilerende tekstil i siderne.

Stå op

Har du ligget vågen længe kan det være en fordel at stå op og gå ind i et andet rum. Her kan du sætte dig og læse lidt eller blot gå på toilettet og drikke lidt. Begynd ikke på noget, der aktiverer hjernen for meget eller på anden måde gør dig mere vågen – så tænd ikke tv eller telefonen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.