Søvn og Stress

Sover du ikke ordentligt om natten, er du ikke udhvilet dagen derpå. Er du ikke udhvilet, bliver du hurtigere stresset og kan ikke sove.

 

Bryd den onde spiral

De fleste voksne har brug for 7 -8 timers søvn, men det kan være svær at opnå med en stresset hverdag. For at sove ordentligt kan du gøre flere ting, og skal du bryde den onde spiral med øget stress og manglende søvn, skylder du dig selv at gøre et forsøg.

  • Gå i seng kl. 22.00
  • Undgå fysisk aktivitet lige før sengetid.
  • Drop TVet, læs hellere en bog.
  • Brug soveværelset til søvn, undgå arbejde og rod, som fjerne fokus fra søvnen
  • Tag et bad og glas varmt mælk inden du går i seng.
  • Undgå kaffe 6 timer før sengetid
  • Hav god indeklima i soveværelset, sørg for at lufte ud.
  • Brug mørklægningsgardiner, så din søvnrytme ikke forstyrres af sollys.
  • Tænk positive tanker inden du falder i søvn! Dette kan være mere svært for nogle end andre, men øv dig hvis det er svært.

 

Forlæng livet med god søvn og få overskud i hverdagen

Alle undersøgelser fremhæver hvor vigtig søvn er for kroppen og har du en stresset hverdag, skylder du dig selv at lade kroppen restituere, så du ikke opnår alvorlige sygdomme. Forsøg at gøre tiden inden du falder i søvn til en behagelig og afslappende oplevelse, så du opnår dybere søvn og et længere liv.

 

Hvem ved måske kan du igennem søvnen opnå et overskud til at håndtere din stress. Held og lykke!

 

Har du oplevelser du vil dele eller måske gode søvn-teknikker som virker for dig! Så skriv en kommentar og hjælp andre.

 

Hvad mener du? Har du en kommentar?

Skriv en kommentar